دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۸:۰۳
۰ نفر

همشهری انلاین: دبیرکل ناتو در گفت‌وگویی با روزنامه فایننشیال تایمز آلمان گفته است باید به فکر تهدیدات باشیم. محورهای نگاه ناتو در قالب یک گزارش تحلیلی:

ناتو به اروپای غربی هشدار موکدی درباره توان موشک‌های دوربرد ایران و کره شمالی داد. این پیمان نظامی به فکر ایجاد سپری حفاظتی است و روسیه به تخریب آن سپر تهدید کرده است.
یاپ دو هوپ شفر، دبیرکل ناتو در گفت‌وگو با روزنامه فایننشیال تایمز آلمان گفت: اگر ما آزمایش موشکی کره شمالی و توان ایرانی‌ها و آنچه می‌گویند را نظاره‌گر باشیم، دلایلی وجود دارد که باید فکر تهدیدات باشیم.
نمایندگان عالی‌رتبه ناتو بر اساس اطلاعاتی که فایننشیال تایمز آلمان به دست آورده است، قصد دارند در هفته‌های آینده سناریوی دبیرکل خود را مورد استفاده قرار دهند تا به تبلیغ نصب سیستم سپر موشکی در این قاره بپردازند.
این پیمان نظامی قصد دارد از طریق مذاکرات در مهم‌ترین پایتخت‌های اروپایی تردیدهایی که باعث مخالفت با استقرار این سیستم ضدموشکی آمریکایی می‌شود را رفع کنند. به گفته بسیاری از نمایندگان ناتو سپر حفاظتی آمریکا که در لهستان و جمهوری چک مستقر می‌شود تقریبا همه اروپا را از تهدیدات موشکی احتمالی ایران و کره شمالی مصون می‌دارد.
ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه بارها انتقاداتی را علیه این سپر موشکی مطرح کرده است. ژنرال‌های روس نیز در همین حال تهدید کرده‌اند اگر لازم باشد بخشی از این سیستم را به صورت نظامی به تعطیلی می‌کشانند.
ناتو در مناقشه‌ای سنگین بر سیاستمداران ارشد اروپایی و بخشی از اعضایش فشار می‌آورد. روز جمعه ژاک شیراک، رییس جمهور فرانسه درباره این طرح آمریکایی هشدار داد: "ما باید بسیار محتاط باشیم تا خود را از شکل‌گیری خط انشقاق جدیدی در اروپا یا بازگشت به نظم گذشته محافظت کنیم.
ژان آسلبورن، وزیر امور خارجه لوگزامبورگ هم گفت: اگر ما روسیه را به گوشه برانیم، در اروپا شاهد ثبات نخواهیم بود.
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز خواستار مذاکرات فشرده با روسیه شده است.


لازم نیست انیشتن باشیم

دو هوپ شفر بر خلاف این اظهارات از سپر موشکی دفاع کرد. وی گفت: لازم نیست نابغه فنون یا انیشتن باشیم تا بفهمیم که این سیستم هدفش روسیه نیست. این سیستم توانایی آنها را برای وارد کردن ضربه اول تقلیل نمی‌دهد.
در مقر اصلی ناتو در بروکسل اکنون فقط طرح‌های مطرح هستند که موافق سپر آمریکایی‌اند. بر اساس این طرح‌ها، هزینه‌های محافظت به صورت قابل توجهی کاهش می‌یابند.
جنوب شرقی قاره اروپا در برابر راکت‌های کوتاه برد محافظت خواهند شد. دو هوپ شفر گفت: نباید در سیستم سپر موشکی اروپا لیگ دسته اول و دسته دوم وجود داشته باشد. برای من ناگسستنی بودن امنیت، اصلی بسیار مهم است. من علاقه‌مندم مباحث در ناتو را بر این مبنا پیش ببرم.
قرار است وزیران دفاع 26 عضو ناتو در ماه ژوئن درباره این طرح با یکدیگر بحث کنند.
علاوه بر تردیدهای سیاسی، دولت‌های اروپای غربی به کارآمدی سپر آمریکایی تردید دارند. این پروژه 10 میلیارد دلار در سال هزینه دارد و آزمایش‌هایش به نتایج مختلفی منجر شده است. همچنین این سپر فقط برای حملاتی طراحی شده است که با تعداد اندکی راکت صورت بگیرد و برای حملات در مقیاس بزرگ‌تر نمی‌توان زیاد روی آن حساب باز کرد.
دو هوپ شفر در همین حال پروژه آمریکا را قابل تلفیق دانست: ما بر روی یک سیستم کار می‌کنیم تا از نیروهای‌مان حمایت کنیم، نه از مراکز جمعیتی و محدوده آنها. بعدتر می‌توان تلفیق هر دو سیستم را با یکدیگر داشت.

کد خبر 17628

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز